BLOG

BLOG

In deze blogs, hoop ik je meer inzicht te kunnen geven in bepaalde situaties. Soms confronterend maar nodig om je de andere kant te laten zien. Stel me gerust vragen als je ergens mee zit. ik ben bereikbaar op telnr: 06-14418014.

Tussen vrije tijd en afspraken door ben ik 24/7 bereikbaar, dat betekent dat ik antwoord zodra ik daar ruimte voor heb. Je mag ook een afspraak in mijn agenda maken als je dat prettiger vindt.

Verlamd van angst

Verlamd van angst..

Ken je dat gevoel? Dat het je in een keer allemaal te veel wordt, dat je het niet meer ziet zitten. Je jezelf afvraagt of er wel een einde komt aan jouw situatie?

Misschien heb je al de ervaring dat je begint te zweten, je hart te keer gaat en je moet happen naar adem, het gevoel dat je elk moment een hartstilstand kan krijgen. Dit kan dan een paniekaanval zijn.

Wat kun je nou doen in zo'n situatie, als je het even niet meer op een rijtje krijgt voor jezelf. Als de "grip" op het leven lijkt te verliezen..

In de meeste gevallen helpt het om jezelf af te leiden door in het "hier en nu te blijven". Ja, leuk yvonne, maar hoe doe je dat dan? Hier zijn wat tips voor je, om jezelf weer onder controle te krijgen:

❤️ Stop je gedachten door iets anders te gaan doen

❤️ Ga een keukenkastje schoonmaken, of je ramen lappen

❤️ Ga naar de buurvrouw om een kop koffie te drinken en vraag hoe het met haar gaat

Want door je focus te verleggen, sta je jezelf niet toe om mee te gaan met je gedachten en met je gevoelens van angst. Daarom is jezelf afleiden de beste manier.

Ik wens je een fijne dag 😀

Schuldgevoelens

Ook hier gaat het weer om de juiste balans vinden. schuldgevoel kan een helpen bij persoonlijke groei, maar is ook een bron van stress en negatieve emoties. Het is belangrijk om manieren te vinden om effectief met schuldgevoel om te gaan, zodat het ons niet belemmert, maar juist helpt om betere mensen te worden.

Schuldgevoel is een complexe emotie die zowel positieve als negatieve effecten op ons kan hebben. Het treedt op wanneer we het gevoel hebben dat we iets verkeerds hebben gedaan of niet hebben voldaan aan onze eigen normen en waarden. Hier zijn enkele manieren waarop schuldgevoel ons kan beïnvloeden:

Negatieve effecten:

Positieve effecten:

Wie is er schuldig?

Ik ga me met deze post vast niet populair maken 


Toch hoop ik dat je de achterliggende gedachte begrijpt. Doe me gerust een PB als je wilt sparren hierover..


KPN heeft een voorlichtingsfilmpje gemaakt over de gevolgen wanneer je een seksueel getinte foto doorstuurt naar je vriend. Dat is prima! Wees gewaarschuwd, toch?


Het liedje van MO, hoor je ook regelmatig op de radio. Ze zingt over hoe zij wordt uitgelachen en bespot, waardoor ze zelfs een einde haar leven wil maken, vanuit schaamte.


Het is goed dat deze voorlichting er is, zeker voor de pubers, die oorzaak en gevolg nog niet helder hebben.


Toch gebeurt dit ook nog onder de jongvolwassenen 18+ en ouder..


In het liedje zegt ze meerdere malen, ik gaf je een stukje van mij, ik gaf je vertrouwen, jij bent schuldig, jij hebt het gedaan..


Als ik dit liedje hoor gaat mijn irritatie level behoorlijk omhoog. Ik zal je uitleggen waarom.


En begrijp me niet verkeerd, ik keur het niet goed he? Maar ik hou wel van feiten en kijk altijd naar het aandeel wat jezelf hebt in een situatie..


Feit 1) Wie maakte deze foto? antwoord= zijzelf


Feit 2) Wie stuurde deze foto door? antwoord=zijzelf


Er wordt al veel gewaarschuwd om geen foto's van jezelf te delen met andere, je weet (als jij een normaal IQ hebt) dat er misbruik van gemaakt kan worden


Ze geeft hem in alles de schuld, maar wat is haar aandeel in dit verhaal? Als zij die eerste stappen niet had gezet, was dit allemaal niet gebeurd.


Hij is schuldig aan het feit dat hij de foto doorstuurde, terwijl hij wist dat dit consequenties zou hebben. Ook hij zal de gevolgen hiervan zelf moeten dragen.


Nu gebruik ik dit liedje en deze situatie als voorbeeld, en ik begrijp best dat je mij hier nogal harteloos vind.


Maar zoals ik al zei, het gaat mij erom dat je in elke situatie, eerlijk leert kijken naar de feiten. Ga ook kijken

wat jou aandeel is in een nare situatie,

Klopt het, dat jij alleen de ander de schuld geeft? Stop met de vinger wijzen naar alleen die ander. Gedraag je als volwassenen en neem je verantwoordelijkheid. 

Verwachtingen

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat jij en je omgeving een bepaald verwachtingspatroon heeft. Zowel onbewust als bewust.

Zo doe jij bijv veel voor iemand anders, gewoon omdat het je gevraagd wordt en je het fijn vind om te kunnen helpen. Nu doe je dit wellicht ook bij andere mensen om je heen.

Ongemerkt ben je best veel andere mensen aan het helpen en dit neemt veel tijd in beslag, maar dat geeft niets want je doet het met plezier en liefde.

Dan komt er een moment waarop je ziek wordt, en misschien zelfs wel langdurig ziek. In het begin leven mensen met je mee, soms ontvang je een kaartje, maar al heel snel lijkt het, alsof je wordt "vergeten". 

Dit doet iets met je, hoe komt het toch? Jij was er toch ook altijd voor die ander? Waarom komen er nu zo weinig mensen langs of krijg ik geen berichtjes? 

Je raakt gefrustreerd, voelt je verdrietig en vraagt je af telkens af waarom het zo gaat? Je gaat twijfelen aan jezelf, heb ik het wel goed gedaan? enz. enz.

Nu is het zo dat wij niet echt nadenken als we iets doen voor de ander, het geeft jou een fijn en prettig gevoel, je kan iets betekenen voor de maatschappij. 

Nu jouw iets overkomt, zit er een automatische gedachte dat jij nu ook hulp of aandacht krijgt. Als dit dan niet zo is, valt dit behoorlijk tegen en je snapt het niet.

Het zit hem dus in je (onbewuste) verwachtingspatroon. En dit blijkt tegen te vallen, het gebeurt niet...

Daarom een tip vanuit mij. Als je besluit om iets voor de andere te doen, doe dit dan altijd zonder dat je iets terug verwacht, of doe het anders niet. Sta echt even stil bij jezelf waarom je de ander helpt. Kies jij hier bewust voor of is dit iets wat je onbewust doet omdat "men" vind dat het zo hoort.

Ik vind het ook heerlijk om een ander te helpen, maar wel binnen mijn grenzen en regels. Ik geef tenslotte veel mijn kostbare energie weg en hier wil ik wel de regiehouder van zijn.

Houd daarom de regie bij jezelf, zo kan je een ander nooit verwijten dat hij niet voor jou klaar stond. Dit voorkomt veel frustratie en verdriet. En ook heel belangrijk, zo voorkom je dat je zelf uitgeput, moe of zelfs ziek wordt.

Het draait ook hierbij om de juiste balans.

En wat zo mooi is, je ontvangt vaak hulp of kaartjes van wie dat je het juist niet verwachtte.

De Levens-trein

DE LEVENS-TREIN

Bij je geboorte stapte jij in jouw trein en ontmoette jij jouw ouders.. je geloofde dat je ouders altijd met je mee zouden reizen in dezelfde trein..

In deze trein stappen steeds meer mensen in.. mensen die belangrijk zijn voor jou..je broers en zussen, vrienden, kinderen, vreemden en zelfs de liefde van je leven!

Maar er komt een tijd dat jouw ouders uit deze trein stappen.. hierbij zul jij jouw ouders moeten achterlaten op een verlaten station.. maar jouw trein reist verder.. zonder je ouders..

Als het goed is, zit jij Inmiddels zelf achter het stuur

Onderweg zal jij de trein nog veel vaker laten stoppen en zal jij beslissen wie eruit of in mag stappen.. of zij gaan uitstappen omdat zij een andere trein pakken, uitstappen omdat zij toch in de verkeerde trein zitten of uitstappen omdat het hun eindstation is..

Sommige verlaten jouw trein, zonder dat jij het doorhebt en het pas ziet wanneer er een lege stoel zichtbaar is..

Deze treinrit zal vol vreugde, verdriet, fantasie, verwachtingen, welkom en afscheid zijn. Succes bestaat uit het hebben van een goede relatie met alle passagiers waarbij het vereist is dat we het beste van onszelf geven, maar wel binnen jouw grenzen. Niet omdat het zo "hoort".

Het mysterie voor iedereen is: We weten niet op welk station onze eigen trein stopt. 

Dus leef op de manier die bij jou past, waar jij gelukkig van wordt en zo je passagiers blij kunt maken, maar zeker ook dat jij met een goed gevoel terug kunt kijken op mooie en dankbare momenten.

Liefhebben, vergeven, geen oordeel over de ander. Respecteer ieder zijn weg en hoe al die andere treinen rijden, ook al past dit niet bij jou.

Wanneer de tijd is gekomen dat ook jij moet aftreden en jouw stoel leeg moet laten, zorg dan dat je geen spijt hebt.

Wees dankbaar voor de mensen die met jou meereizen in de trein, waar jij voor hebt gekozen omdat ze je dierbaar zijn! 

Je weet nooit waar jouw avontuur stopt.. geniet daarom van elk moment! Leef in het hier en nu! Kijk om je heen, respecteer elkaar, steun de ander, waar je mogelijkheden liggen en heb plezier! 

Want stopt deze trein eenmaal voor jou, dan is het te laat


Piekeren

Piekeren...


Afgelopen weekend tijdens het werk, kwam ik twee collega's tegen die het zwaar hadden. Ze konden zich niet goed concentreren op hun werk, ze vergaten kleine dingetjes, keken bezorgd, liepen soms heen en weer en vergaten wat ze moesten doen en liepen weer terug

Ze gaven aan thuis problemen te hebben en dat werd ze allemaal even te veel. De gedachtes bleven maar malen en het piekeren wilde niet stoppen.

In dit geval heb ik er niets van gezegd omdat ik ze niet goed ken en wil niet altijd de wijsneus uithangen😬

Maar vond het wel een goed idee om hier eens iets over te schrijven. Want wat kun je nou doen tegen dat piekeren en constant nadenken over je problemen?

Hier eerst wat feiten:

♥️ Bedenk dat als je op het werk bent, er niets veranderd aan je situatie thuis, maar dat het je wel helpt, om jezelf te dwingen met 100% aandacht op je werk te zijn. (jezelf afleiden)

♥️ Elke pieker gedachte is continue hetzelfde, raar he? Je denkt dus 100x hetzelfde.. wat ervoor zorgt dat je je werk minder goed doet

Wat kun je doen thuis tegen piekeren doen dan.

Mensen denken vaak, dan ga ik maar Tv kijken, dit kan idd ontspannen, maar onthoud ook dat alles wat je ziet aan problemen op de wereld, je nog meer zorgen kan geven. En ongemerkt ga je toch vaak weer piekeren.

Lezen zou kunnen om jezelf af te leiden, maar je gedachtes zijn best sterk, dus komen al snel door de stilte heen. Wat dan wel?

Hiernaast staat een flyer, waarop effectieve tips staan om jezelf in het hier en nu te houden.

Doe er je voordeel mee en pas het toe! Ik wens je voor vandaag nog een fijne dag